Sightseeing LA

19 oktober 2013 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag de laatste dag in LA/Amerika. Mooie dag om nog even wat door de stad te toeren. Maar eerst even opstarten bij de Starbucks. Even terzijde: ik heb wel eens met een collega gesproken over Starbucks en de kwaliteit van de koffie die ze hier schenken. Nu is Starbucks niet zo heel bijzonder maar de rest is zo erbarmelijk slecht. Zo, is dat ook weer uit de wereld. Hekel aan losse eindjes haha...na deze versnapering zijn we naar het strand gelopen. We zullen voordat we vertrekken 'even' pootjebaden in de Grote Oceaan. Voordat je bij het water bent loop je over één van de mooiste, zandopgespoten, stranden van de westkust. Natuurlijk met de karakteristieke strandwachthuisjes, bekend van de TV-serie Baywatch dat hier overigens ook gedeeltelijk is opgenomen. Vanaf het strand ook uitzicht over de bekende pier met zijn kermisattracties. Een bijzonder moment was toen de mist vanuit de zee landinwaarts trok. Binnen 5 minuten was de wereld volledig onzichtbaar. Rare gewaarwording is het contrast tussen een stralend mooie dag en een wereld die in een wolk verdwijnt. Na een wandeling over het strand/oceaan hebben we een loopje gedaan over de pier. We hadden besloten om hier vanavond nog even terug te komen. Kon ik nog even nadenken over mijn houding t.a.v. het reuzenrad. Daarna onze weg vervolgd door Santa Monica. Wat opvalt is de grote schare toeristen die hier bivakkeert. De normale populatie van deze stad is 90.000 mensen, maar in het toeristenseizoen ligt het aantal rond de 500.000! Omdat het bijna lunchtijd was, hebben we gegeten in de nok van een winkelcentrum, de 'Foodcourt'. Hier kon je alles, maar dan ook alles krijgen. Gezien lichte ontwenningsverschijnselen leek mij een 'chicken teriyaki' verstandig; Juul ging voor de sushi! Het werd tijd om de auto 'aan te slaan'. We hadden nog een paar wensen dus gaan met die banaan! Het eerste adres dat we hadden ingeklopt in de NeverLost was 6925 Hollywood Boulevard. Dit adres behoort toe aan het 'Chinese theatre' waar de betontegels liggen met 'de handjes/voetjes' van de sterren van nu en weleer. We waren de auto rap kwijt en op 5 minuten afstand lopen. Buiten de tegels hebben we ook een gedeelte van de 2500 'sterren' gezien die in en rondom Hollywood Boulevard zijn neergelegd. Wat opvalt is dat er weinig is te merken van de glitter en glamour die je associeert met Hollywood/Hollywood blvd; 100 meter verderop heb je eetkraampjes, sexshops e.d. Maar het is wel één van de sites die je moet hebben gezien. Volgende bestemming is de 'Hollywood Sign' oftewel de 15 meter hoge letters in 'the Hills'. Deze hadden we vrij eenvoudig gevonden. Op afstand best een leuke foto geworden maar het leek toch een echte uitdaging om zo dicht mogelijk bij de letters te komen. Dit is aardig gelukt. Zie foto's voor het resultaat. De volgende 'attractie' is Rodeodrive met zijn 'oerendhard' dure winkels. Ik was maar wat blij dat we toch een fatsoenlijke auto onder ons spreekwoordelijke kont hadden, want het zijn geen lullige karretjes die hier staan geparkeerd tssss....het leek ons een aardigheid om, nu we zo dichtbij zijn, ook te buurten in Beverly Hills. Nu verwacht je grote huizen met indrukwekkende Heras hekwerken en giechelende dobermannpinschers die je aanmoedigen om vooral die auto uit te stappen. Maar wat je niet verwacht is dat een bewoner had gemeend om zijn achtertuin te veranderen in een pretpark met verschillende attracties. Bizar! Na leuk hier wat rond te hebben getoerd was het zo langzamerhand tijd om richting Santa Monica te rijden. We hadden hier nog wat openstaan. Herinnert u zich? Een trip in een reuzenrad. Na aankomst meteen maar de aanzet gegeven om door te gaan. Dit gezien onze ervaringen van gisteren :-). Het was inmiddels donker geworden en de pier was helder verlicht. Daarnaast was er veel muziek vanuit het festival dat ook op de pier werd georganiseerd. Meteen een kaartje gekocht voor 'the Pacific wheel' en in de rij. Nu ben ik niet echt bang maar rustig een boekje lezen zal zeker niet lukken. Het waren uiteindelijk best aardige 8 minuten van mijn leven. Na deze ervaring hebben we de pier verruild voor de drukke boulevard waar we een hapje hebben gegeten. Als afzakkertje nog een kop koffie bij, jawel, de Starbucks. Hier nog gezellig even lopen leuten met een Canadees en een Italiaan. Na dit intermezzo zijn we naar het hotel gegaan om de koffers nog even op orde te brengen voor morgen. We moeten de auto om 11.30 inleveren en om 12.15 worden we op LAX verwacht. Om 15.15 Amerikaanse tijd vertrekken we. De verwachting is dat we om 12 uur maandagmiddag weer in ons koude, natte kikkerlandje aangekomen zijn. Als we dit zo achterelkaar zetten zijn er betere alternatieven maar we zijn toch ook weer blij om naar huis te gaan. Omdat dit naar alle waarschijnlijkheid ons laatste verslagje zal zijn, willen we hierbij onze volgers bedanken voor de vele reacties die we hebben mogen ontvangen. Extra stimulans om leuke verhaaltjes te schrijven!

1. Sietske en Jan:
    20 oktober 2013
    Rolf en Julia, wat een verhalen om op zondagmorgen van Jullie te lezen!!! Fijn dat Jullie dit op reislogger hebben gezet,
    Want wat hebben jullie de laatste dagen ook weer veel gedaan.
    We hebben nu een beetje een indruk van de V.S. Gekregen.
    Wij wensen jullie vanavond een goede vlucht!! Heit en Mem.
  2. Sjoerdtje:
    Hallo luitjes!
    De verhalen vliegen ons om de oren. Wat hebben jullie veel gedaan de laatste paar dagen, tjongejonge. Ik word er al moe van als ik ik dit lees... Hebben jullie niet genoten van het strand van Santa Monica? Je moet keuzes maken en tja op het strand liggen kun je in nederland ook (het was vandaag in ned zelfs nog 18 gr). Groot gelijk hoor dat je alles wilt zien. Nu helaas weer terug naar de harde werkelijkheid, hallo Bakkeveen en hallo rabo! Wij wensen jullie een hele goede terugvlucht en willen binnenkort al jullie verhalen live nog eens horen. Dus tot binnenkort!
  3. Pieter & Akkelyn:
    20 oktober 2013
    Hoi Rolf en Julia, wat een belevenissen!! Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Een hele goed reis toegewenst!!

Groetjes van Pieter, Akkelyn & kids
  4. Akkie:
    21 oktober 2013
    Hallo Rolf en Julia,

Mooie verhalen allemaal. Ik wens jullie een goede terugreis...
    Oant sjen
    groetjes Akkie